GRATIS
DAGPAS
FITNESS

De 6 grootste fabels over afvallen

Komt de zomer ook dit jaar 6 kilo te vroeg? Wij helderen de 6 grootste misvattingen over

gewichtsverlies voor je op!

 

Misvatting 1: Een crashdieet maak snel slank

Helaas niet, het tegendeel is zelfs het geval: wie snel veel kilo's verliest met een nuldieet, heeft ze

meestal weer net zo snel terug. Dankzij het bekende jojo-effect zijn het er vaak zelfs nog een paar

meer… De reden hiervoor is dat onze stofwisseling overschakelt naar een laag vlammetje als je

lichaam merkt dat er maar weinig calorieën binnenkomen. Wanneer je weer normaal gaat eten gaat je

lijf vet opslaan in een depot om de volgende "hongerfase" beter te doorstaan.

Beter is: onsje bij onsje gewicht verliezen over een langere periode. Zo kom je op lange termijn op je

streefgewicht en blijf je daar!

 

Misvatting 2: Ontwateren helpt bij afslanken

Of het nu gaat om speciale theesoorten of tabletten, producten om te ontwateren spoelen alleen

minerale zouten en water uit het lichaam. Het vet dat je met je meedraagt blijft op zich onaangetast,

dus als de weegschaal minder kilo’s aangeeft betekent dat alleen dat je vocht hebt verloren. Het

uitwassen van belangrijke minerale zouten kan onder bepaalde omstandigheden zelfs gevaarlijk

worden. Je loopt namelijk risico om uit te drogen en ontwikkelt een tekort aan voedingsstoffen.

Beter is: Drink minstens 2 liter water per dag. Vloeistof vult de maag, vermindert hongergevoel en

helpt zo mee om gewicht te verliezen.

 

Misvatting 3: Alleen als je na het sporten spierpijn hebt ben je effectief aan het afvallen

De waarheid is anders. Als je tijdens of na het sporten pijn voelt is dit een teken van verkeerde training

of overbelasting. Spierpijn kan daarentegen door meerdere factoren opspelen. Voorkom dit door

voldoende water te drinken. Verdeel trainingen over de week en geef je spieren de mogelijkheid om te

herstellen.

Beter is: Doe in plaats van af en toe een mega-marathon-training regelmatig kleinere trainings-

sessies, waarbij je kunt sporten zonder de pijngrens te bereiken.

 

Misvatting 4: Als je voor en na het sporten niets eet, val je sneller af

Dat is niet waar. Als je constant honger hebt loop je het risico dat de rem er een keer af gaat en je als

een holle bolle Gijs gaat schransen. Beperk echter na een training de grootte van je portie, want soms

heb je dan de neiging om meer te eten dan normaal.

Beter is: Neem 1-2 uur voor je gaat fitnessen een lichte maaltijd of snack en vergeet niet om tijdens

de training te drinken!

 

Misvatting 5: Door sport bouw je alcohol sneller af

Iedereen die denkt dat lichaamsbeweging ervoor zorgt dat je alcohol sneller afbreekt, vergist zich. De

lever is verantwoordelijk voor ongeveer 90% van de afbraak. Sport heeft hier geen invloed op. De

snelheid waarmee alcohol wordt afgebroken hangt af van totaal andere factoren, zoals je geslacht,

leeftijd, lichaamsvetpercentage en hoe goed je leverfunctie is.

Beter is: Ben je bewust van de gezondheidsrisico’s van alcohol en drink altijd met mate. Als je wilt

afvallen, moet je er rekening mee houden dat alcohol de verbranding van vet remt. Je lichaam gaat

namelijk eerst aan de slag met de calorieën uit je biertje of wijntje voordat die love handles aan de

beurt komen.

 

Misvatting 6: Alleen sport helpt om je streefgewicht te bereiken

Natuurlijk helpen beweging en fitness om gewicht te verliezen en je krijgt er ook een mooier silhouet

door. Regelmatige training is echter één van de twee belangrijke pijlers op weg naar je droomfiguur.

Net zo belangrijk als beweging is dat je je voedingspatroon duurzaam aanpast. Als je in de toekomst

minder wilt wegen dan is het uiteindelijk doorslaggevend dat je meer calorieën verbruikt dan je hebt

opgenomen.

Beter is: Fitness ondersteunt de negatieve energiebalans en verstevigt de spieren en huid. Maar om

goed af te vallen is het altijd nodig om beweging te combineren met gezonde en evenwichtige

voeding. Zet dus in op beide factoren op weg naar je streefgewicht.

Personal Coach / Training

Personal Coach / Training

Om sneller resultaten te bereiken kan Sportcentrum Coach je op diverse manieren (extra) helpen!

meer informatie

Jiu-jitsu

Jiu-jitsu

Jiu-jitsu voor kinderen (al vanaf 8 jaar!) en volwassenen

meer informatie

Overstapservice

Overstapservice

Overstappen naar Sportcentrum Coach?

meer informatie

ERVAAR
COACH
IN WAALRE

Starten met sporten? Sportcentrum Coach helpt jou om die eerste stap te zetten. Vraag hier een Gratis Dagpas aan en probeer het Gratis uit!

MEER INFORMATIE
Geplaatst op 2020-12-11

De 6 grootste fabels over afvallen

Komt de zomer ook dit jaar 6 kilo te vroeg? Wij helderen de 6 grootste misvattingen over gewichtsverlies voor je op!

Geplaatst op 2020-12-11

FitSnacks.TV

FitSnacks.TV. Een innovatieve tool waardoor jij op elk moment van de dag bezig kan zijn met sport, gezondheid en lifestyle!

Geplaatst op 2020-12-11

Belangrijk: Sporten tot en met 17 jaar

Bekijk hier de RIVM regels over sporten tot en met 17 jaar.

Ik ben bijna 4 maanden verder, en 28 kilo lichter En ik voel me hartstikke goed, dit heeft mede te maken met de goede condi

- Loes Koopmans