• Standaard

De 6 grootste fabels over afvallen

Komt de zomer ook dit jaar 6 kilo te vroeg? Wij helderen de 6 grootste misvattingen over
gewichtsverlies voor je op!
 
Misvatting 1: Een crashdieet maak snel slank
Helaas niet, het tegendeel is zelfs het geval: wie snel veel kilo's verliest met een nuldieet, heeft ze
meestal weer net zo snel terug. Dankzij het bekende jojo-effect zijn het er vaak zelfs nog een paar
meer… De reden hiervoor is dat onze stofwisseling overschakelt naar een laag vlammetje als je
lichaam merkt dat er maar weinig calorieën binnenkomen. Wanneer je weer normaal gaat eten gaat je
lijf vet opslaan in een depot om de volgende "hongerfase" beter te doorstaan.
Beter is: onsje bij onsje gewicht verliezen over een langere periode. Zo kom je op lange termijn op je
streefgewicht en blijf je daar!
 
Misvatting 2: Ontwateren helpt bij afslanken
Of het nu gaat om speciale theesoorten of tabletten, producten om te ontwateren spoelen alleen
minerale zouten en water uit het lichaam. Het vet dat je met je meedraagt blijft op zich onaangetast,
dus als de weegschaal minder kilo’s aangeeft betekent dat alleen dat je vocht hebt verloren. Het
uitwassen van belangrijke minerale zouten kan onder bepaalde omstandigheden zelfs gevaarlijk
worden. Je loopt namelijk risico om uit te drogen en ontwikkelt een tekort aan voedingsstoffen.
Beter is: Drink minstens 2 liter water per dag. Vloeistof vult de maag, vermindert hongergevoel en
helpt zo mee om gewicht te verliezen.
 
Misvatting 3: Alleen als je na het sporten spierpijn hebt ben je effectief aan het afvallen
De waarheid is anders. Als je tijdens of na het sporten pijn voelt is dit een teken van verkeerde training
of overbelasting. Spierpijn kan daarentegen door meerdere factoren opspelen. Voorkom dit door
voldoende water te drinken. Verdeel trainingen over de week en geef je spieren de mogelijkheid om te
herstellen.
Beter is: Doe in plaats van af en toe een mega-marathon-training regelmatig kleinere trainings-
sessies, waarbij je kunt sporten zonder de pijngrens te bereiken.
 
Misvatting 4: Als je voor en na het sporten niets eet, val je sneller af
Dat is niet waar. Als je constant honger hebt loop je het risico dat de rem er een keer af gaat en je als
een holle bolle Gijs gaat schransen. Beperk echter na een training de grootte van je portie, want soms
heb je dan de neiging om meer te eten dan normaal.
Beter is: Neem 1-2 uur voor je gaat fitnessen een lichte maaltijd of snack en vergeet niet om tijdens
de training te drinken!
 
Misvatting 5: Door sport bouw je alcohol sneller af
Iedereen die denkt dat lichaamsbeweging ervoor zorgt dat je alcohol sneller afbreekt, vergist zich. De
lever is verantwoordelijk voor ongeveer 90% van de afbraak. Sport heeft hier geen invloed op. De
snelheid waarmee alcohol wordt afgebroken hangt af van totaal andere factoren, zoals je geslacht,
leeftijd, lichaamsvetpercentage en hoe goed je leverfunctie is.
Beter is: Ben je bewust van de gezondheidsrisico’s van alcohol en drink altijd met mate. Als je wilt
afvallen, moet je er rekening mee houden dat alcohol de verbranding van vet remt. Je lichaam gaat
namelijk eerst aan de slag met de calorieën uit je biertje of wijntje voordat die love handles aan de
beurt komen.
 
Misvatting 6: Alleen sport helpt om je streefgewicht te bereiken
Natuurlijk helpen beweging en fitness om gewicht te verliezen en je krijgt er ook een mooier silhouet
door. Regelmatige training is echter één van de twee belangrijke pijlers op weg naar je droomfiguur.
Net zo belangrijk als beweging is dat je je voedingspatroon duurzaam aanpast. Als je in de toekomst
minder wilt wegen dan is het uiteindelijk doorslaggevend dat je meer calorieën verbruikt dan je hebt
opgenomen.
Beter is: Fitness ondersteunt de negatieve energiebalans en verstevigt de spieren en huid. Maar om
goed af te vallen is het altijd nodig om beweging te combineren met gezonde en evenwichtige
voeding. Zet dus in op beide factoren op weg naar je streefgewicht.

Nieuws

  • Motivatietruc vaste afspraken

    Iedereen is verschillend en dat geldt zeker voor de mate van motivatie om te ...

    Lees meer
  • De 6 grootste fabels over afvallen

    Komt de zomer ook dit jaar 6 kilo te vroeg? Wij helderen de 6 grootste misvat...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Personal Training

    Personal Coach / Training

    Om sneller resultaten te bereiken kan Sportcentrum Coach je op diverse manieren (extra) helpen!

    Lees meer...
  • Jiu-jitsu

    Jiu-jitsu

    Jiu-Jitsu is een zelfverdedigingssport die heel divers is. Dit is wat de sport leuk maakt en houdt.

    Lees meer...
  • Overstapservice

    Overstapservice

    Overstappen naar Sportcentrum Coach?

    Lees meer...
  • Loes Koopmans

    "Ik ben Loes Koopmans, gezellige sociale meid, 27 jaar oud, samenwonend in Valkenswaard en al vanaf kleins af aan overgewicht."

    Loes Koopmans

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.