• Standaard

Tot op het bot gezond

Drie musketiers tegen osteoporose

Osteoporose, in de volksmond ook wel botontkalking genoemd, is een chronische aandoening waarbij de botsterkte afneemt. Uit onderzoek is gebleken dat door een speciaal sportprogramma, zelfs op gevorderde leeftijd, binnen enkele weken de botdichtheid geleidelijk kan verberen. Meer sport betekent meer massa! Een bezoek aan de sportschool is zeer aan te raden. Hier train je met de juiste apparaten en onder begeleiding van speciaal opgeleide instructeurs. Je bestrijdt niet alleen de symptomen, maar verbetert ook snel je algemene conditie en gezondheid.

De juiste voeding

Vanwege het hoge vetgehalte laten sommige vrouwen zuivelproducten zoals kaas, yoghurt en dergelijke staan. Ze krijgen zo te weinig calcium binnen, dat de belangrijkste bouwsteen van de botten vormt. Let op dat je, naast calcium, voldoende vitamine D binnenkrijgt. Vitamine D zorgt ervoor dat het calcium uit de darm in het bloed wordt opgenomen en van daaruit in de botten terecht komt.

 

Vitamine D bevordert bovendien de coördinatie. Bij een tekort nemen de coördinatievaardigheden van de spieren af, waardoor je bijvoorbeeld sneller kunt vallen. Optimale bronnen voor vitamine D zijn verschillende soorten vis (vooral vette zoals zalm, haring, makreel of paling). Ook champignons, eigeel, boter en kaas bevatten vitamine D.

Onze tip: plan tijdens het weekend al wat je de komende week gaat koken en koop alles wat niet vers hoeft te zijn van tevoren in.

Let the sun shine!

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Zorg er dus voor dat je in de winter regelmatig buiten komt en af en toe de zon op je gezicht laat schijnen. Een kwartiertje per dag is volgens de specialisten al voldoende.

 

Zet je actief in voor je botten

Lichamelijke activiteiten zijn voor sterke botten zeer belangrijk, want tijdens beweging stimuleren de betreffende spieren de botten. Dit activeert de stofwisseling waardoor de botmassa toeneemt. Naast het skelet worden ook de gewrichten en spieren versterkt. In de sportschool kun je kracht en conditie met behulp van speciale fitnessapparaten gericht verbeteren. De gewrichten worden hierbij ontzien. Via speciale oefeningen maak je de spieren sterker en train je de evenwichtszin. Zo bestaat er minder risico op vallen en breuken.

 

Neem nu de eerste stap en maak vandaag nog een persoonlijke afspraak voor een vakkundig advies.

Nieuws

  • NL Actief gaat Nederland vitaler en gezonder maken

    NL Actief, de grootste sportorganisatie van Nederland, gaat van 9 tot en met ...

    Lees meer
  • De beste versie van jezelf met Slim Belly

    We zoeken testpersonen voor buik-weg- onderzoek van 4 weken Al ruim 200 keer...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Weerbaarheidstraining

    Weerbaarheidstraining

    Weerbaarheidstraining "Rots en Water"

    Lees meer...
  • Personal Training

    Personal Coach / Training

    Om sneller resultaten te bereiken kan Sportcentrum Coach je op diverse manieren (extra) helpen!

    Lees meer...
  • Jiu-jitsu

    Jiu-jitsu

    Jiu-Jitsu is een zelfverdedigingssport die heel divers is. Dit is wat de sport leuk maakt en houdt.

    Lees meer...
  • Overstapservice

    Overstapservice

    Overstappen naar Sportcentrum Coach?

    Lees meer...
  • Loes Koopmans

    "Ik ben Loes Koopmans, gezellige sociale meid, 27 jaar oud, samenwonend in Valkenswaard en al vanaf kleins af aan overgewicht."

    Loes Koopmans

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.