• Standaard

Tabata - FIT IN 4 MINUTEN

Fit in 4 minuten

Tabata is de nieuwe trend in de atletenhemel. Deze bijzondere vorm van intervaltraining heeft de reputatie in ongelooflijk korte tijd unieke trainingsresultaten te garanderen.

Gebaseerd op High-Intensity-Interval-Training duurt een Tabata sessie ca. 30 minuten. De Japanse wetenschapper Dr. Izumi Tabata heeft het principe uitgewerkt op basis van talrijke studies met actieve atleten. Volgens zijn bevindingen werden in de kortste tijd de meest indrukwekkende verbetering van de prestaties bereikt. Tabata heeft dan ook een revolutie teweeggebracht bij het trainingsprogramma van diverse atleten.

 

Voordelen van Tabata

Een Tabata training bestaat uit 8 oefeningen en duurt eigenlijk maar vier minuten. Deze beknopte tijd is een doorslaggevend voordeel. Door Tabata verbrandt je lichaam zeer veel vet, ideaal als je enkele lastige kilo’s wilt kwijtraken. De intensiteit zorgt voor een uitzonderlijke verbetering van kracht en conditie. Je stimuleert door de hoge belasting niet alleen de directe vetverbranding, het effect van de naverbranding mag je ook niet onderschatten, je stofwisseling is tot 24 uur na de training extra gestimuleerd. De voorwaarde om maximaal succesvol te zijn met Tabata is dat je tijdens de extreem inspannende bewegingsfasen altijd 100 procent geeft.

 

Hoe werkt Tabata?

Je kunt zowel op gebied van conditie als kracht op basis van Tabata trainen. Bodyweight oefeningen zijn ideaal. Bij deze vorm gebruik je alleen je eigen lichaamsgewicht als weerstand of kleine extra gewichtjes.

Een Tabata eenheid bestaat uit 8 intervallen. 20 seconden van extreem hoge snelheidswisselingen tussen de en een pauze van 10 seconden. In de inspanningfase moet je volgens Dr. Tabata idealiter tot 170 % van de VO²max komen. Deze waarde geeft de maximale hoeveelheid zuurstof aan die een persoon bij inspanning kan opnemen en in de cellen kan gebruiken. Neem deze 170% met een korreltje zout, dit is een enorm hoge waarde die normale personen vrijwel niet bereiken. Dr. Tabata werkte bij zijn onderzoeken namelijk met topsporters. Je hoeft dus niet te nauwkeurig zijn als je met Tabata effectief wilt trainen: ga bij de fasen eenvoudigweg tot je fysieke limiet en geef 100%. Het is ook belangrijk om je precies aan de tijden te houden. Gebruik daarom altijd een timer.

 

Welke oefeningen zijn geschikt voor Tabata?

Enerzijds zijn klassieke cardiosporten zoals hardlopen, fietsen en zwemmen geschikt. Aan de andere kant kun je ook bepaalde krachtoefeningen doen. Burpees, jumping jacks, kniebuigingen en push-ups zijn zeer geschikt voor Tabata. In het begin is ook touwspringen ideaal.

Nieuws

  • Warming up voor de winter

    Het koude seizoen nadert en daarmee een tijd waarin je je vaak alleen maar le...

    Lees meer
  • Tabata - FIT IN 4 MINUTEN

    Fit in 4 minuten Tabata is de nieuwe trend in de atletenhemel. Deze bijzon...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Personal Training

    Personal Coach / Training

    Om sneller resultaten te bereiken kan Sportcentrum Coach je op diverse manieren (extra) helpen!

    Lees meer...
  • Jiu-jitsu

    Jiu-jitsu

    Jiu-Jitsu is een zelfverdedigingssport die heel divers is. Dit is wat de sport leuk maakt en houdt.

    Lees meer...
  • Overstapservice

    Overstapservice

    Overstappen naar Sportcentrum Coach?

    Lees meer...
  • Loes Koopmans

    "Ik ben Loes Koopmans, gezellige sociale meid, 27 jaar oud, samenwonend in Valkenswaard en al vanaf kleins af aan overgewicht."

    Loes Koopmans

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.