• Standaard

Leren ontspannen

Relax!

Ontspannen kun je leren

Het is zo herkenbaar, en overal hoor je mensen erover klagen – het gevoel steeds maar van hot naar her te rennen, stress op het werk en te weinig tijd om eens fatsoendelijk op adem te komen. We vergeten gemakkelijk hoe belangrijk het is om tussendoor eens tijd te nemen en echt te ontspannen om de batterij weer op te laden en het hoofd leeg te maken. De hersenen hebben er echter baat bij als je even stilstaat en je niet vastbijt in het oplossen van een probleem. Na een korte pauze ontdek je vaak volledig nieuwe kanten aan een situatie.

 

Je kunt op de lange termijn alleen optimaal presteren als je tussendoor rust neemt en weer herstelt naar een normaal niveau. Groot voordeel: een regelmatige wisseling tussen de fasen van spanning en ontspanning versterkt het immuunsysteem. Door te ontspannen verlagen de hartslag, ademhaling en bloeddruk. Je handen en voeten warmen op en worden beter doorbloed.

 

Het effect is dat niet alleen je stressniveau vermindert, ook de hersenen profiteren: jegeest wordt als het ware weer wakker en kan nieuwe stress veel sneller herkennen en beter beheersen. Vaak zijn slechts een paar kleine trucs genoeg om je energielevel aan te vullen.

 

6 tips om te ontspannen

  1. Overzicht krijgen!

Maak een lijstje van alle taken die je moet uitvoeren. Noteer welke de meeste tijd in beslag nemen en welke je kunt uitstellen tot later. Zo behoud je het overzicht en kan je je concentreren op het succesvol voltooien van elke afzonderlijke taak.

  1. Tracteren!

Gun jezelf na een inspannende dag een warm bad met fijne badolie. Of nog fijner, tracteer jezelf op een sauna-uitje. Aan het einde van de zitting doe je wat water met een geurtje op de sauna-oven voor extra ontspannende werking. Een aquamassage onder de warme douche is ook heerlijk: masseer je nek, schouders en andere gespannen spieren een paar minuten met de waterstraal.

  1. Op tijd naar bed!

Ga op een vaste dag altijd tussen 21.00 en 22.00 uur slapen. Het gaat erom dat je tenminste eenmaal per week negen uur slaap krijgt, zodat je hersenen goed kunnen rusten. In het ideale geval ga je niet lezen en zeker niet tv kijken in bed. Dit houdt je hoofd aan het werk. Vermijd ook het drinken van dranken met cafeïne zoals koffie, thee of cola. Ze maken je juist wakker en maken het onnodig moeilijk om te ontspannen.

  1. Ademhalingsoefeningen!

Open een raam en ga er rechtop op een stoel voor zitten, of ga op de grond liggen. Sluit je ogen en adem langzaam en diep door je neus in en uit - laat de ademhaling zonder moeite komen en gaan. Tel innerlijk je adem en concentreer je op het gevoel hoe de lucht door je longen stroomt.

  1. Lekker uitrekken!

Span je spieren aan en doe alsof je het plafond met je vingertoppen wilt aanraken. Spreid je handen uit en buig je tenen. Laat dan weer los. De afwisseling van spanning en ontspanning van de spieren geef je energie.

  1. Bewegen!

Met gerichte fitnesstraining compenseer je niet alleen stress, maar doe je ook iets goeds voor je lichaam. Body & mind – reserveer er een vaste dag van de week voor. Zorg er ook je sporttas altijd bij de hand te hebben, zodat je ook eens spontaan aan de slag kunt mocht de gelegenheid zich voordoen.

 

Voor een goede balans tussen lichaam en geest is pilates of bodybalance ideaal. Deze sporten worden veel beoefend vanwege de positieve effecten op de gezondheid. Na eensessie geven veel deelnemers aan kalmer en minder gespannen te zijn. Door te concentreren op de ademhaling lukt het om de gedachten even leeg te maken. Wil je eens kennis maken met de mogelijkheden die ons sportcentrum biedt op gebied van body & mind? Neem even contact met op ons!

Nieuws

  • 10 tips tegen verkoudheid

    10  top tips tegen verkoudheid De herfst met al die natte en koude da...

    Lees meer
  • Leren ontspannen

    Relax! Ontspannen kun je leren Het is zo herkenbaar, en overal hoor je ...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Personal Training

    Personal Coach / Training

    Om sneller resultaten te bereiken kan Sportcentrum Coach je op diverse manieren (extra) helpen!

    Lees meer...
  • Jiu-jitsu

    Jiu-jitsu

    Jiu-Jitsu is een zelfverdedigingssport die heel divers is. Dit is wat de sport leuk maakt en houdt.

    Lees meer...
  • Overstapservice

    Overstapservice

    Overstappen naar Sportcentrum Coach?

    Lees meer...
  • Loes Koopmans

    "Ik ben Loes Koopmans, gezellige sociale meid, 27 jaar oud, samenwonend in Valkenswaard en al vanaf kleins af aan overgewicht."

    Loes Koopmans

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.