• Standaard

Laat je niet nekken

Onze voorouders moesten zich veel bewegen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Ze hielden zich bezig met de jacht, akkerbouw en veeteelt. Er werden hierbij grote afstanden afgelegd. Het menselijk lichaam was al duizenden jaren gewend aan deze ‘mobiele’ levenswijze. En tegenwoordig? We zitten in de auto op weg naar kantoor, werken de hele dag achter de computer en tijdens onze vrije tijd ontspannen we - zittend - voor de televisie. Je krijgt zo veel te weinig beweging.

Vaak is er ook nog een sprake van extra belasting door een verkeerde lichaamshouding. Op veel momenten van de dag gaan we gebukt onder een slechte houding, meestal omdat we dit comfortabel vinden. We zitten met een kromme rug of verdraaien onze rug tijdens het telefoneren. Tijdens beeldschermwerk blijven we urenlang in dezelfde (foute) houding zitten, we tillen verkeerd, dragen met een scheve rug een zware handtas, we spannen de schouders aan omdat we ons gestrest voelen met als resultaat dat we stijf worden en ons hoofd nauwelijks meer kunnen bewegen.

Het gevolg van dit alles: de overbekende stijve nek, rugklachten en hoofdpijn. Wanneer in je bed liggen de enige ontspanning is en de enige houding is waarbij je kunt ontspannen, is het de hoogste tijd om iets tegen de klachten te doen!

Je wervelkolom is zeer buigzaam en bewegelijk. De wervels en spieren die je rug bewegen, zijn door training in staat om topprestaties af te leveren. Als je regelmatig oefeningen met focus op je nek en schouders doet loop je minder risico op verkrampte spieren of slijtage. Je stimuleert ook nog eens de complete doorbloeding en je concentratievermogen verbetert.

De gewrichten tussen de zeven nekwervels zijn de meest bewegelijke van ons lichaam. Dit brengt echter hoge mechanische belastingen en sterke slijtageverschijnselen met zich mee. Op hogere leeftijd hebben dan ook steeds meer mensen last van nekpijn. Ook overgewicht veroorzaakt extra belasting. Volgens statistieken heeft een op de drie volwassenen minimaal een keer per jaar last van nekklachten. Vrouwen iets vaker dan mannen.

Nekklachten, wat doe je eraan?

  • Richt je aandacht steeds weer op je lichaamshouding. Zit je rechtop? Probeer om je houding regelmatig te wisselen, zodat niet steeds dezelfde spieren belast worden.
  • Is je werkplek zo georganiseerd dat je automatisch een goede houding inneemt? Let hierbij op de afstand tot het beeldscherm en de verhouding van de zithoogte tot de tafel, om te zorgen voor een natuurlijke houding waarbij je rechtop zit.
  • Doelgerichte beweging is een must. Neem regelmatig een paar minuten de tijd voor enkele eenvoudige oefeningen: Ga rechtop staan (met een rechte rug!) en strek de handen boven je hoofd. Blijf gedurende 10 tot 30 seconden in deze houding staan en adem hierbij rustig en gelijkmatig. Maak vervolgens met je schouders en je bekken cirkelende bewegingen. Draai daarna langzaam je hoofd opzij, afwisselend naar links en naar rechts. Beweeg je hoofd dan langzaam naar voren (beweeg je kin richting de borst) en naar achteren (leg je hoofd in de nek). Rek tot slot je nekspieren aan de zijkant. Stop voordat je de pijngrens bereikt.
  • En je kunt nog meer doen voor een gezonde rug: graag maken we een programma op maat dat rekening houdt met je lichaam en je persoonlijke behoeften. Zo worden je spieren doelgericht opgebouwd en komt je complete lichaam weer in vorm.

 

 

Nieuws

  • Vacature: Coach voor 12-16 uur per week

    Voor onze club in Waalre zijn wij op zoek naar een enthousiaste Coach voor he...

    Lees meer
  • Laat je niet nekken

    Onze voorouders moesten zich veel bewegen om in hun levensonderhoud te kunnen...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Weerbaarheidstraining

    Weerbaarheidstraining

    Weerbaarheidstraining "Rots en Water"

    Lees meer...
  • Personal Training

    Personal Coach / Training

    Om sneller resultaten te bereiken kan Sportcentrum Coach je op diverse manieren (extra) helpen!

    Lees meer...
  • Jiu-jitsu

    Jiu-jitsu

    Jiu-Jitsu is een zelfverdedigingssport die heel divers is. Dit is wat de sport leuk maakt en houdt.

    Lees meer...
  • Overstapservice

    Overstapservice

    Overstappen naar Sportcentrum Coach?

    Lees meer...
  • Loes Koopmans

    "Ik ben Loes Koopmans, gezellige sociale meid, 27 jaar oud, samenwonend in Valkenswaard en al vanaf kleins af aan overgewicht."

    Loes Koopmans