• Standaard

Herken de druppel

Als lichaam en geest het bijltje erbij neergooien

Onze mobiele manier van leven met laptop en smartphone kan ertoe leiden dat we voortdurend werken en dat de grens tussen werk en privé vervaagt. Het gevolg: we gunnen ons steeds minder vaak een pauze om van de dagelijkse stress bij te komen. Meestal nemen we de eerste signalen van ons lichaam niet serieus of zien we het verband niet met stress. Hoofdpijn, geïrriteerdheid, onrust in het lijf, slecht slapen, voortdurend moe: dat zijn tekenen die op een burn-out kunnen wijzen. En dan is het zaak op tijd te reageren en niet pas als je last krijgt van je bloeddruk. Dan is het namelijk te laat om nog aan de rem te trekken en ben je misschien al helemaal 'opgebrand'. Lees hier meer over de risicofactoren, signalen en wat je preventief kunt doen.

 

Loop jij risico?

Een burn-out overkomt niet alleen managers, iedereen kan het een keer treffen. Het zijn ook niet altijd dezelfde beroepsgroepen die ermee te maken krijgen, maar eerder mensen met bepaalde karaktereigenschappen. Typische karaktereigenschappen die het risico op een burn-out vergroten zijn:

 

Perfectionisme: Als je voortdurend te hoge eisen aan jezelf stelt, een pietje-precies bent en nooit tevreden bent met het resultaat.

Ambitie: Als je altijd het gevoel hebt niet goed genoeg te zijn, je onvoldoende gevoel voor eigenwaarde bezit en je je altijd wilt bewijzen.

Helperssyndroom: Als je altijd voor andere mensen en hun problemen klaar staat, je eigen leven daarbij op de tweede plek komt en je meer doet dan je eigenlijk aankunt.

Conflictvermijdend gedrag: Als je bang bent om 'nee' te verkopen en het iedereen naar de zin wilt maken of als je niet voor je mening opkomt als deze afwijkt van die van de rest.

 

Uitkijken bij signalen

Heb je eenmaal een burn-out dan kan alleen een arts je nog helpen. Veelal begint deze ziekte sluipend. Maar als je attent bent op de signalen en deze serieus neemt, blijf je op de goede weg om een burn-out te voorkomen. Typische signalen van een dreigende burn-out zijn:

  • Faalangst
  • Geprikkeldheid
  • Slecht slapen
  • Permanente vermoeidheid
  • Concentratieproblemen
  • Gevoel van leegte
  • Voortdurend hoofdpijn
  • Oorsuizingen
  • Trillende oogleden
  • Last van de spijsvertering
  • Hoge bloeddruk
  • (Veel) alcohol nodig hebben om te ontspannen
  • Veel koffie/energydrinks nodig hebben om te functioneren

 

Stress beperken

De werkdruk zelf kunnen we vaak moeilijk beïnvloeden, maar de manier waarop wij ermee omgaan wel. Slim plannen, werk delegeren en af en toe afstand nemen en loslaten: allemaal strategieën die je kunnen helpen meer rust te creëren en zuiniger om te gaan met je energiereserves.

 

Sport als ontspanning

Natuurlijk is een vakantie ideaal om tot rust te komen en bij te slapen. Maar als de stress vanaf dag één meteen weer begint, is het gevaar op een burn-out zo weer terug. Om ook tijdens een normale werkweek tot rust te komen, kun je ontspannings- en meditatietechnieken gebruiken. Maar als je je body en mind echt een plezier wilt doen, ga je vaker sportief aan de slag. Dat is namelijk de ideale manier om werkstress te verminderen. Een speciaal op jou afgestemd programma met oefeningen stimuleert de lichaamsprocessen op een positieve manier en zorgt voor een mentale boost – dankzij de natuurlijke, lichaamseigen stoffen die hierbij ontstaan. Dan ben je weer helemaal klaar voor de volgende werkdag!

Nieuws

  • Laat je niet nekken

    Onze voorouders moesten zich veel bewegen om in hun levensonderhoud te kunnen...

    Lees meer
  • Eet gezonder, voel je gezonder!

    Niemand heeft zin om zeven dagen per week calorieën te tellen of alleen ...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Weerbaarheidstraining

    Weerbaarheidstraining

    Weerbaarheidstraining "Rots en Water"

    Lees meer...
  • Personal Training

    Personal Coach / Training

    Om sneller resultaten te bereiken kan Sportcentrum Coach je op diverse manieren (extra) helpen!

    Lees meer...
  • Jiu-jitsu

    Jiu-jitsu

    Jiu-Jitsu is een zelfverdedigingssport die heel divers is. Dit is wat de sport leuk maakt en houdt.

    Lees meer...
  • Overstapservice

    Overstapservice

    Overstappen naar Sportcentrum Coach?

    Lees meer...
  • Loes Koopmans

    "Ik ben Loes Koopmans, gezellige sociale meid, 27 jaar oud, samenwonend in Valkenswaard en al vanaf kleins af aan overgewicht."

    Loes Koopmans