• Standaard

Eet gezonder, voel je gezonder!

Niemand heeft zin om zeven dagen per week calorieën te tellen of alleen maar sla te eten. Een beetje keuzevrijheid en genieten moet kunnen. En belangrijker nog: altijd alles laten staan, is helemaal niet nodig. Belangrijk is dat je weet wát je precies kunt eten. Met onze tips ga je in de toekomst de grootste valkuilen handig uit de weg.

Een goed begin…

Over de noodzaak van een goed ontbijt zijn de meningen nogal verdeeld, maar het is een feit dat mensen die niet ontbijten in de loop van de ochtend eerder ‚trek in iets lekkers‘ krijgen. Het gevolg: de koektrommel wordt geplunderd en van gebakjes blijft geen kruimel over. Daarom: neem in ieder geval iets kleins als ontbijt, het liefst met veel vezels.

Onze tip: begin de dag met een fruitsalade, een schaaltje muesli met melk of yoghurt of een volkoren boterham met kipfilet. Als je weinig tijd hebt, neem je yoghurt mee naar je werk of je maakt een lekkere smoothie van jouw lievelingsfruit, wat melk en havermout.

Kantoor calorieën

Wie zich mentaal inspant, heeft energie nodig. Maar zogenaamde oppeppers zitten vaak boordevol calorieën: een grote latte macchiato heeft wel 300 kcal, in een glas cola zitten 9 suikerklontjes en een chocoladereep bevat evenveel energie als vijf appels!

Onze tip: vermijd frisdranken en sapjes met veel fructose en drink liever sap aangelengd met water, kraanwater of thee zonder suiker. En als je snel cafeïne nodig hebt, drink dan liever een caloriearme espresso in plaats van een latte macchiato of cappuccino. En als je dan toch wilt snacken achter je bureau, leg dan een sappige sinaasappel of perzik klaar in plaats van een chocoladereep.

De vette hap uit de muur

Vaak vliegt de tijd en plotseling hebben we een enorme trek. We zien nog maar één oplossing: fastfood! En daartoe behoren niet alleen hamburgers, pizza’s en kroketten uit de muur, maar ook belegde broodjes (met vette sauzen en extra veel beleg), kant-en-klare salades (met verborgen vetten in dressings en toppings) en pastagerechten (met romige sauzen of veel olie). Als je toch al gestrest bent, belast dan niet ook nog je lichaam met een vette maaltijd! Goed plannen en een evenwichtige dagelijkse voeding kunnen aantoonbaar helpen om plotseling opkomende stevige trek te voorkomen.

Onze tip: plan tijdens het weekend al wat je de komende week gaat koken en koop alles wat niet vers hoeft te zijn van tevoren in.

Gezonder uit eten

Lekker eten in een restaurant kan ook heel eenvoudig gezonder. Vermijd gepaneerde of gefrituurde gerechten en romige sauzen of soepen. Gegrilde of gestoofde gerechten zijn een goed alternatief. Ook licht verteerbare groenten en salades zijn een prima keuze. Matig tijdens maaltijden ook het alcoholgebruik: wijn en bier zitten namelijk boordevol calorieën.

Bovendien vertraagt alcohol de vetverbranding. Drink tijdens het eten altijd voldoende water (bestel gewoon een glas leidingwater bij je gerecht).

Onze tip: geniet in alle rust van je avondje uit, eet langzaam en probeer je bewust te zijn van hoe het eten smaakt. Dat is niet alleen goed voor je spijsvertering, maar help je ook het verzadigingsgevoel eerder op te merken. Op die manier eet je minder en geniet je meer. Aan het einde van de avond voel je je zo fit als een hoentje!

Nieuws

  • Eet gezonder, voel je gezonder!

    Niemand heeft zin om zeven dagen per week calorieën te tellen of alleen ...

    Lees meer
  • Wil jij ook lekker eten en toch afvallen?

    Bij Sportcentrum Coach in Waalre bieden wij voor mensen die willen afvallen d...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Weerbaarheidstraining

    Weerbaarheidstraining

    Weerbaarheidstraining "Rots en Water"

    Lees meer...
  • Personal Training

    Personal Coach / Training

    Om sneller resultaten te bereiken kan Sportcentrum Coach je op diverse manieren (extra) helpen!

    Lees meer...
  • Jiu-jitsu

    Jiu-jitsu

    Jiu-Jitsu is een zelfverdedigingssport die heel divers is. Dit is wat de sport leuk maakt en houdt.

    Lees meer...
  • Overstapservice

    Overstapservice

    Overstappen naar Sportcentrum Coach?

    Lees meer...
  • Loes Koopmans

    "Ik ben Loes Koopmans, gezellige sociale meid, 27 jaar oud, samenwonend in Valkenswaard en al vanaf kleins af aan overgewicht."

    Loes Koopmans