• Standaard

Een kickstart voor het nieuwe jaar

"Meer fitness" behoort niet zonder reden tot de top drie van de goede voornemens. Fitness is het allround wapen tegen stress, gebrek aan energie en overtollige pondjes.

 

Wij vragen 6 weken van je

Wist je dat het 4 tot 6 weken duurt voordat je aan een nieuwe gewoonte bent gewend? Dit betekent dat er slechts anderhalve maand liggen tussen jou en je intentie om meer aan je fitness te doen! 6 weken waarin je moet volharden voordat sporten en bewegen een self-runner is. Dat is een eitje, toch? Zeker als je je realiseert hoeveel je ervan profiteert.

Als je lichamelijk fit bent dan brengt dat veel voordelen voor je gezondheid: betere hart- en bloedvaten, minder rugklachten, een betere houding, minder risico op diabetes. Maar regelmatige fitnesstraining heeft nog meer te bieden! Hier zijn zeven goede redenen om je NU aan te melden:

 

Sweet dreams

Slaap je soms slecht? Rol je 's nachts heen en weer en word je ’s morgens met een dik hoodf wakker? Verheug je dan maar alvast op de komende tijd: fitness kalmeert de zenuwen, je organen worden beter van bloed voorzien en de cellen nemen meer zuurstof op. Gevolg: Je krijgt meer rust en slaapt dieper.

 

Stresskiller

Doordat je je spieren tijdens een training flink gebruikt kan je opgebouwde spanning afbouwen. Je breekt stresshormonen (cortisol en adrenaline) af en er komen gelukshormonen vrij. Als je regelmatig zowel je kracht als conditie traint, zal je ervaren dat je je gelukkiger en meer ontspannen voelt. Ontspanning is de perfecte afsluiting van een inspannende werkdag. Verdiep dit effect door bijvoorbeeld een bezoek aan de sauna of een warm bad te nemen.

 

Happy in de spiegel

Fitnesstraining is een beauty allrounder. Je verbrandt veel calorieën en overtollige pondjes smelten als sneeuw voor de zon. Tegelijkertijd krijgt je lichaam meer vorm en definitie, je huid wordt steviger en door de hogere stofwisseling verdwijnen gifstoffen sneller uit je lichaam. De snellere bloedcirculatie zorgt er ook voor dat je huid er steviger uitziet en meer straalt.

 

Smart getraind

Een gebrek aan lichaamsbeweging kan leiden tot een vermindering van de hersenmassa. Sport maakt je slimmer, dat is wetenschappelijk bewezen. Tijdens een inspanning ontvangen je hersenen een extra portie zuurstof en voedingsstoffen. Dit verbetert de mentale prestaties en bevordert op duurzame wijze je concentratievermogen.

 

Spierwerk

Zelfs in rust verbruikt spiermassa meer energie dan vetcellen. Met andere woorden, als je je spieren versterkt door regelmatig te trainen verbruik je meer calorieën in je slaap dan voorheen. En met duurtraining versterk je dit effect. Na een cardio-eenheid bijvoorbeeld op een crosstrainer of loopband, zorgt het naverbrandingseffect tot wel 8 uur lang voor een verhoogd calorieverbruik.

 

Rugdekking

Werk je voornamelijk zittend op kantoor? Dan is fitnesstraining nog belangrijker. Met de juiste oefeningen versterk je je romp en voorkom je (lage) rugpijn op de lange termijn.

 

Deel van je leven

De positieve effecten van fitnesstraining, zoals spierversterking en een betere conditie, zijn op elke leeftijd een aanwinst. Omdat je je eigen tempo bepaalt is fitness geschikt voor alle leeftijden. Talrijke studies tonen aan hoe belangrijk vooral op oudere leeftijd spierversterkende oefeningen zijn. En hoe eerder je begint, hoe fitter je blijft.

Regelmatig sporten is belangrijk, maar elke andere vorm van beweging in je dagelijks leven gaat naar je bonusrekening. Of het nu gaat om nemen van de trap in plaats van de lift, boodschappen doen met de fiets of een wandeling in je lunchpauze. Maak fitness deel van je leven en gebruik elke gelegenheid om in beweging te komen. Dan blijf je zeker fit, ook als er eens een trainingsmoment uitvalt.

 

Steuntje in de rug

Blokkeer je sportmomenten als een afspraak in je agenda en zie deze als belangrijke zakelijke afspraken. Geef er voorrang aan en houd er rekening mee bij je verdere weekplanning. Hierdoor ben je snel gewend aan een nieuw ritme en wordt bewegen routine. En vraag een trainingsmaatje mee als je het lastig vindt om gemotiveerd te blijven. Aan de ene kant is trainen in groepsverband leuker en aan de andere kant heb je ook de verplichting tegenover je bondgenoot om jullie afspraak na te komen.

Nieuws

  • Alles over spierpijn

    Bijna iedereen heeft wel eens spieren ontdekt waarvan je het bestaan nog niet...

    Lees meer
  • Blue Monday

    Hoe voel je je vandaag? Een beetje in mineur? Dat is niet zo gek, vandaag is ...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Personal Training

    Personal Coach / Training

    Om sneller resultaten te bereiken kan Sportcentrum Coach je op diverse manieren (extra) helpen!

    Lees meer...
  • Jiu-jitsu

    Jiu-jitsu

    Jiu-Jitsu is een zelfverdedigingssport die heel divers is. Dit is wat de sport leuk maakt en houdt.

    Lees meer...
  • Overstapservice

    Overstapservice

    Overstappen naar Sportcentrum Coach?

    Lees meer...
  • Loes Koopmans

    "Ik ben Loes Koopmans, gezellige sociale meid, 27 jaar oud, samenwonend in Valkenswaard en al vanaf kleins af aan overgewicht."

    Loes Koopmans

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.