• Standaard

10 tips tegen verkoudheid

10  top tips tegen verkoudheid

De herfst met al die natte en koude dagen is het moment waarop een verkoudheid weer snel om de hoek kan komen kijken. Hoesten, vermoeidheid, pijnlijke ledematen... dat wil je maar al te graag vermijden. Het beste ga je deze vicieuze cirkel dit jaar nu direct tegen. Stem je immuunsysteem af op topprestaties en voorkom dat vervelende gesnotter en nare keelpijn. Hier zijn tien top tips waarmee je verkoudheid tegen gaat. Het is belangrijk om je lichaam op de juiste manier te ondersteunen!

 

  1. Actief en sportief blijven

Ook al is het weer in de herfst niet zo uitnodigend voor activiteiten als in de zomer, zorg dat je fit blijft en regelmatig beweegt. Intensieve lichaamsbeweging pusht je immuunsysteem en maakt je sterk en resistent tegen ziekteverwekkers. Bij slecht weer zijn in de sportschool ideale omstandigheden te vinden.

  1. Zweet je gezond

Een bezoekje aan de sauna is niet alleen leuker als de dagen weer koeler worden, het is ook zinvol voor je gezondheid: de hoge temperatuur zorgt ervoor dat je hart- en vaatstelsel op volle snelheid werkt. Je zweet ziekteverwekkers als het ware uit waardoor je weerstand versterkt. Regelmatig naar de sauna gaan is daarom een echte snotneus-kiler.

  1. Vitaal met vitaminen

Als je een verkoudheid wilt voorkomen moet je aandacht besteden aan bijzonder vitaminerijke voeding. Zet nog meer groenten en fruit op tafel dan gewoonlijk. Vitaminen versterken je immuunsysteem van binnenuit. Je lichaam wordt beter bestand tegen infecties. Zorg voor een vezelrijk dieet met veel volkoren producten, gecombineerd met pure eiwitten uit mager vlees, zuivelproducten, eieren en peulvruchten. Voeg hieraan nog gezonde vetten toe uit noten en bijvoorbeeld avocado’sen je hebt je optimaal voorbereid op het koude seizoen.

  1. Veel drinken

Het is niet meer zo warm, dus je hebt ook niet meer zoveel dorst als in de zomer, maar toch is het belangrijk om elke dag minimaal 2 liter te drinken. Geef de voorkeur aan met water aangelengd fruitsap of ongezoete thee. Je slijmvliezen vormen namelijk een barrière tegen bacteriën en virussen. Door veel te drinken houd je ze vochtig en blijven ze in shape om ziekteverwekkers het hoofd te bieden.

  1. Houd het warm

Als je het koud hebt vertraagt je immuunsysteem. Draag dus warme kleding als je een verkoudheid wilt voorkomen. Dikke sokken, een fijne sjaal en warme trui voelen niet alleen goed aan als de temperatuur daalt, ze zorgen er ook voor dat ziektekiemen geen kans maken.

  1. Schone handen

Een verkoudheid ontstaat meestal door een besmetting met een virus. Iemand naast je hoest of niest, de druppeltjes komen via de lucht bij jou terecht en zo heb je een besmetting te pakken. Of je hebt contact met een besmet voorwerp als een deurklink of handdoek, en je hebt het enkele dagen later zitten. Blijf daarom uit de buurt van zieke mensen en desinfecteer je handen door ze meerdere malen per dag te wassen.

  1. Opletten bij openbaar vervoer

Talrijke studies tonen aan dat ziekten zich via het openbaar vervoer bijzonder snel verspreiden. Drukknoppen, stangen om je vast te houden en vuilnisbakken zijn ideaal voor het verspreiden van ziekteverwekkers. Bovendien, hoe meer mensen er op één plaats zijn, hoe groter de kans op een infectie. Nu hoef je geen smetvrees te ontwikkelen, maar vermijd dergelijke situaties indien mogelijk, houd afstand tot mensen en draag handschoenen in de bus.

  1. Dappere douche

Een wisseldouche is een geweldige manier om je weerstand te verhogen. Toegegeven, het vraagt wat overwinning om je warme douche over te schakelen naar koud water, maar wie zich staande houdt, wordt ook beloond met een stevigere huid en een energieboost. Neem eerst een warme normale douche en spoel dan koud water op je benen en daarna op je armen.

  1. Slaap lekker

Terwijl je slaapt vinden er talrijke regeneratieprocessen plaats in je lichaam. Het immuunsysteem werkt op volle snelheid en maakt tijdens de nacht als het ware een herstart. Zorg er daarom voor dat je tenminste 8 uur slaap pakt per nacht zodat je lichaam de virussen en bacteriën beter kan afweren.

  1.  Frisse lucht

De verwarming draait in het koude seizoen op volle toeren. Deze warme lucht droogt de slijmvliezen uit zodat ze niet meer goed kunnen dienen als barrière tegen een verkoudheid. Om dit te voorkomen ventileer je regelmatig de ruimtes waarin je je bevindt. Dit geeft je ook direct nieuwe energie!

Nieuws

  • 10 tips tegen verkoudheid

    10  top tips tegen verkoudheid De herfst met al die natte en koude da...

    Lees meer
  • Leren ontspannen

    Relax! Ontspannen kun je leren Het is zo herkenbaar, en overal hoor je ...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Personal Training

    Personal Coach / Training

    Om sneller resultaten te bereiken kan Sportcentrum Coach je op diverse manieren (extra) helpen!

    Lees meer...
  • Jiu-jitsu

    Jiu-jitsu

    Jiu-Jitsu is een zelfverdedigingssport die heel divers is. Dit is wat de sport leuk maakt en houdt.

    Lees meer...
  • Overstapservice

    Overstapservice

    Overstappen naar Sportcentrum Coach?

    Lees meer...
  • Loes Koopmans

    "Ik ben Loes Koopmans, gezellige sociale meid, 27 jaar oud, samenwonend in Valkenswaard en al vanaf kleins af aan overgewicht."

    Loes Koopmans

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.